محل تبلیغات شما


حلقه شجره طیبه صالحین چیست؟

شاید شما هم مانند هر فرد دیگری که این نام را شنیده است از خود همین سوال را پرسیده باشید. لذا در پاسخ باید گفت که حلقه های صالحین طرحی است که در تمام اقشار بسیج جهت ایجاد تحول فرهنگی و عقیدتی و تربیت نسل جوان و میان سال بوجود آمده است. ممکن است د ر باره ارتباط این طرح از خود بپریسد که آیا اساتید نیاز به تربیت شدن دارند و بدون شک آنرا توهینی به خود تلقی کنیم ؟اما در مورد اساتید قضیه اینگونه نیست بلکه روند کار حلقه های صالحین در بسیج اساتید با بسیج اقشار متفاوت است چرا که در اینجا به استاد به عنوان مربی نگریسته می شود تا متربی. بنابراین باید در یک جمله ماموریت طرح حلقه های صالحین را همفکری و کمک بین اساتید در راستای ایجاد تحول فرهنگی و عقیدتی در دانشگاه خلاصه کرد و به گفته رئیس سازمان بسیج اساتید که متن آن (از سایت خبری بسیج گرفته شده) در ادامه میخوانیم: " تحول در جامعه جهانی اسلام توسط بسیج اساتید ممکن می شود."

به گفته آقای سهراب صلاحی رئیس سازمان بسیج اساتید ‌تمام برنامه های سازمان بسیج اساتید برای نیل به دو هدف تحول علمی و تعمیق معارف و ایمان اسلامی در جامعه علمی کشور تدوین شده که در این راستا بسیجیان دانشگاهی را تحت یک برنامه جامعه به نام حلقه های صالحین شبکه سازی کرده ایم. در این حلقه ها تعدادی از فضلای حوزه به همراه اساتید فرهیخته وظیفه هدایت 15 تا 20 دانشجو را در مسیر علم آموزی و معرفت پروری به عهده دارند.

رئیس سازمان بسیج اساتید با اشاره به اهمیت بصیرت و معرفت دینی در جامعه علمی کشور افزود: حلقه های صالحین با هدف تقویت معرفت فردی و علمی به همراه بصیرت بخشی میان استاد و دانشجو در کل کشور به خصوص در حوزه هایی که انجمن های علمی شکل نگرفته و یا ضعیف هستند شروع به کار کرده است.

اساتید حلقه های صالحین را به صورت مساله محور و موضوع محور برپا خواهد کرد تا بتوانند علاوه بر به عهده گرفتن نقشی اساسی در مدیریت دانش در مجامع علمی و آکادمیک جهان شرکت داشته و از منافع جمهوری اسلامی ایران دفاع کنند.

*برنامه پنج ساله بسیج اساتید مختص به کلاس نیست

صلاحی در ادامه گفت: بخش مهم دیگر برنامه بسیج سازمان اساتید حرکت به سمت دانشجو پروری است به این صورت که در حلقه های صالحین دانشجویان از بدو ورود به دانشگاه مورد آموزش قرار گرفته و به طور مداوم در دوره دانشجویی کارشناسی ارشد و دکترا علاوه بر علم آموزی مورد پرورش روحی نیز قرار می گیرند.

وی افزود: ‌این برنامه مختص به کلاس درس نیست بلکه به عنوان یک روش زندگی میان اساتید و دانشجویان دنبال خواهد شد و نسل بعدی مدیران و دانشمندان ایرانی علاوه بر مسلح بودن به علم از معرفت و آگاهی دینی قابل توجهی نیز برخوردار خواهند بود.

وی تصریح کرد: این حلقه های دانشجویی علاوه بر تسریع در تحول علمی کشور به ارتقای سطح فرهنگی دانشگاه کمک خواهد کرد و به طور کلی نخبه پروری و کادر سازی را به دنبال خواهد داشت.

رئیس سازمان بسیج اساتید تحول در علوم انسانی را مهمترین نیاز جامعه مدیریتی کشور دانست و افزود: از آنجایی که علوم انسانی اداره جامعه را ممکن می سازد باید مبتنی بر نیاز بومی جامعه تدوین شود و اگر این علوم مبتنی بر آموزه های بومی نباشد به تبع آن مدیری که ما در دانشگاه ها تربیت می کنیم با مدیری که جامعه به آن نیاز دارد مغایرت دارد.

صلاحی اظهار داشت: باید تلاش کنیم در حوزه های گوناگون مانند ت، حقوق، جامعه شناسی، مدیریت، مفاهیم ایده ها و اصطلاحاتی مبتنی بر آموزه های ملت خودمان تولید شود و خوشبختانه متفکران اسلامی در قرن های گذشته منابعی ارزشمند و بی بدیلی را برایمان به میراث گذاشته اند که دانشمندان فعلی ایران باید براساس آنها مبانی به روزی را تبیین کنند.

این استاد دانشگاه با اشاره به توان ایران برای مفهوم سازی بین المللی به شعار 'آمریکا شیطان بزرگ' اشاره کرد و افزود: این کلمه از ایران به گوش جهانیان رسید و امروزه در مهمترین محافل استراتژیک دنیا مورد استفاده مکرر قرار می گیرد.

*علوم انسانی باید در خدمت انسان باشد نه در خدمت سلطه

صلاحی با اشاره به مفهوم قدرت در جامعه غربی گفت: در تفکر غرب ت یعنی قدرت و زور اما ت در آموزه های اسلامی یعنی تدبیر در اداره امور و به این صورت علوم انسانی باید در خدمت انسان باشد نه در خدمت سلطه، باید مفاهیم ارزشمند بومی ما به نظریه تبدیل شده و از آن مفاهیم کاربردی استخراج شود.

صلاحی با اشاره به نیازهای هر استان برای تولید علم و مورد استفاده قرار دادن آن گفت: بنا داریم کارگروه هایی را در استان های مختلف کشور تشکیل دهیم تا با آسیب شناسی مشکلات هر استان را مورد شناسایی قرار داده و راه حل علمی و کاربردی آن را کسب کنند. در این راستا مصوب شده است در هر استان یک پژوهشگاه تاسیس شود تا علاوه بر تامین نیازهای بومی منطقه پروژه های مختلف مطالعاتی و تحقیقاتی دیگر را نیز به ثمر برساند.

صلاحی بسیج را نیروی توانمند و معجزه رهبر فقید انقلاب جمهوری اسلامی ایران امام خمینی (ره) دانست و ادامه داد:‌خوشبختانه از آنجایی که در همه سازمان ها و ادارات کشور نهاد بسیج فعال است می توان گفت با اغلب سازمان ها تعامل مناسب داریم اما در پروژه های یاد شده نهاد مقام معظم رهبری و بسیج همکاری مستقیم دارند.

رئیس سازمان بسیج اساتید با اشاره به تحقق الگو سازی خانواده اسلامی افزود: در جنگ نرم دشمن نهاد خانواده را نشانه گرفته و جامعه را از زاویه این نهاد مقدس به چالش می کشد و معتقد هستیم خانواده اسلامی باید در یک مسیر پیشرفت با الگوی مناسب قرار گیرند که در این راستا فقط پدر و مادر خانواده نیستند که نیازمند پرورش روحی و معرفتی باشند بلکه باید برای تمام خانواده برنامه پرورشی داشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: هدف مطلوب سازمان بسیج اساتید تحقق دانشگاه اسلامی به عنوان رسالت دینی ایران در جهان اسلام است اما برای بسیج نقطه پایانی وجود ندارد و امیدوارم به زودی بسیج اساتید جهان اسلام را هم به عنوان یک تشکل علمی در جهان تشکیل دهیم.

هدف از طرح صالحین

تربیت انسان مومن، بصیر، مجاهد، فعال، انقلابی و دارای موضع از اهداف اصلی و اساسی شجره طیبه صالحین است. صالحین در واقع، بمنزله هموار کردن مسیر ظهور امام عصر (عج) ، کادرسازی دوباره برای انقلاب و نیز جریان‌سازی فرهنگی در کشور، با هدف غالب شدن رویکرد فرهنگی در تشکل‌های فرهنگی، دینی است.

شجره طیبه صالحین، به معنای اخص، در صدد راه‌اندازی حلقه‌های تربیتی در مسجد، با هدف ایجاد یا تغییر رفتار در مخاطبان، مبتنی بر مکتب تربیتی اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) می‌باشد، اما صالحین به معنای عام، به فعال سازی، رونق و احیای مساجد شیعه در آخر امان می‌اندیشد. 

تربیت انسان مومن، بصیر، مجاهد، فعال، انقلابی و دارای موضع از اهداف اصلی و اساسی شجره طیبه صالحین است. 
صالحین در واقع، بمنزله هموار کردن مسیر ظهور امام عصر (عج) ، کادرسازی دوباره برای انقلاب و نیز جریان‌سازی فرهنگی در کشور، با هدف غالب شدن رویکرد فرهنگی در تشکل‌های فرهنگی، دینی است. از این رو، اجرای صالحین و یاری رساندن به مجریان و طراحان این طرح عظیم و ارزشمند به مثابه همراهی کردن در پایه گذاری سنت حسنه‌ای است درست هم وزن تلاش ارزشمند شهیدان گرانقدر رجایی و باهنر، در زمینه راه‌اندازی امور تربیتی و دبیری پرورشی در نهاد آموزش و پرورش. 
اکنون برای اثبات این ادعا که گفته شد تنها با اندکی مجاهدت و سختکوشی با باورمندی و توکل به خدا می‌توان جریان صالحین را در مساجد کشور به جریان فرهنگی غالب تبدیل کرد، به ذکر شاهد مثالی در این خصوص می‌پردازم که موضوع قدری ملموس‌تر شود. همانگونه که طی دو دهه گذشته، تکثیر هیئت‌های مذهبی از نوع خانگی و کوچک، به شکل خودجوش و مردمی، در جای جای این کشور تبدیل به یک جریان فراگیر شد و کار به جایی رسیده که اینک، مروجان و مبلغان کار هیئتی از آن با عنوان "هیئتی شدن" در مقابل "مسجدی شدن" یاد می‌کنند، حال نیز می‌توان با برنامه ریزی مناسب و جلوگیری از انحرافهای احتمالی در مسیر حرکت صالحین، در کمتر از یک دهه، به همین ترتیب، مساجد و هویت بخشی فرهنگی تربیتی به آن را نیز در سرتاسر این مرز و بوم، به جریان غالب فرهنگی کشور تبدیل کرد، البته به شرط آنکه ابتدا برای این کار نیروهای زبده و متخصص لازم را تربیت کنیم و سپس فضای انگیزشی مناسب برای انجام این مهم را در کشور تا حدودی رقم بزنیم.



پایگاه مقاومت شهدای روستای دیوکلا الیمون

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها